Kā vairot skaistumu no iekšienes?

 

Ar gadiem āda sāk zaudēt elastību, vairs nav tik tvirta un nostiepta. Mēs lūkojamies pēc pretnovecošanas produktiem un procedūrām, taču izrādās, ka ļoti daudz ko varam panākt, uzņemot pareizās uzturvielas.

Skaistumkopšanas kontekstā par kolagēnu dzirdējusi ikviena, taču vairāk attiecībā uz kosmētikas sastāvdaļām. Kolagēns, kas pievienots sejas krēmam, uz brīdi mitrinās ādu, jo spēj piesaistīt ūdeni, taču tas nepapildinās tā rezerves organismā. Ārste Olga Butakova uzskata, ka kolagēns kosmētikā – tā ir ilūzija. «No ārpuses kolagēns neiekļūst šūnās, jo mums katram ir savs personiskais kolagēns, kas sintezējas organisma iekšienē.» Viņa ir pārliecināta, ka kolagēna rezerves mēs varam papildināt četros veidos – ar uzturu, kustoties, attīroties un aizsargājoties no vides kaitīgās ietekmes.

01-uzturs

Uzturs

60% mūsu ķermeņa sastāv no saistaudiem, no kuriem 80% veido kolagēns. Tas ir šķidrums, kas organismam nepieciešams tāpat kā automašīnai eļļa. Plāna, noslīdējusi āda, saišu sastiepumi, muskuļu sāpes, matu izkrišana, zobu bojāšanās – tas viss saistīts ar saistaudu vājumu. Tāpēc mūsu galvenais uzdevums ir tos stiprināt. Ja lietosi uzturu, kurā būs viss nepieciešamais organisma šūnu pabarošanai, saistaudi pakāpeniski atjaunosies. Tas atspoguļosies gan uz ārējo izskatu, gan veselību kopumā.

Pats kolagēns sastāv no aminoskābju un minerālvielu kompleksa. Piecas galvenās sastāvdaļas, kas piedalās kolagēna veidošanā, ir glicīns, alanīns, prolīns, valīns un lizīns. Ir ļoti plašs produktu klāsts, kas satur šīs aminoskābes, no kurām īpaši jāizceļ spirulīna, lucerna, olas, sarkanā gaļa. Visas četras minētās aminoskābes ietilpst, piemēram, vistas skrimšļu buljonā. Lai tādu izvārītu, vistas gaļa pat nav nepieciešama. Tāpēc nenovērtē skrimšļus par zemu un nekaunies apgrauzt kauliņus – tavam skaistumam tas nāks tikai par labu. No minerālvielām paši būtiskākie ir cinks, magnijs, varš, sērs, silīcijs. Pilnvērtīgam saistaudu veidošanās procesam nepieciešami visi šie minerāli, ja kaut kā trūkst, kolagēns neveidosies un neatjaunosies. Ir minerāli, piemēram, varš, kas parasti mūsu organismā ir pietiekami. Pārējos var uzņemt ar zaļumiem, sēklām, riekstiem, pākšaugiem, jūras produktiem. Starp citu, pašu nozīmīgāko no šiem minerāliem – cinku – visvairāk satur austeres un kviešu dīgsti.

Nākamais saistaudu stiprināšanas būvelements ir vitamīni, no kuriem svarīgākais ir C vitamīns. Tas organismā atjauno bojātos asinsvadus, kas ir audu (tostarp saistaudu) veidošanas pamats. Signāli, kas liecina par C vitamīna trūkumu, ir, piemēram, smaganu asiņošana, tīrot zobus, asinsreces problēmas, pazemināta imunitāte, zilumu veidošanās uz ķermeņa no ne pārāk stipra pieskāriena. Ja zilums nepāriet piecas dienas, bojāta ir ādas mikrocirkulācija, un tas viss ir atkarīgs no saistaudiem. Ne mazāk svarīgs ir B6 jeb biotīns, A un E vitamīns. Tieši šie četri vitamīni ir iesaistīti kolagēna un elastīna veidošanas procesā. Labā ziņa ir tā, ka šūnas atjaunojas, taču jaunās šūnas izmanto veco šūnu sastāvu. Tas nozīmē, ka veiksmīga atjaunošanās var notikt tikai tad, ja pietiekamā daudzumā tiks uzņemtas visas nepieciešamās barības vielas.

02-skaistums

Kustības un aizsardzība

Lai saistaudi saņemtu ūdeni un barības vielas, mums nepieciešams kustēties. Ar pareizu uzturu nepietiks, jo viss, kas netiek noslogots, nesaņem asinis. Taču tieši ar asinīm šūnas saņem tām nepieciešamās vielas, lai atjaunotos. Kā saka Olga Butakova: «Piemēram, tagad mēs iesim ēst, – kā jūs domājat, kas visvairāk pēc tam saņems asinis? Protams, kuņģis! Bet vismazāk? Smadzenes!» Attiecībā uz saistaudiem labākā fiziskā aktivitāte ir stiepšanās, lai trenētu saites un paaugstinātu to elastību. Vēl jāņem vērā, ka saistaudiem nepatīk pārmērīga saules iedarbība un aukstums.

Uztura bagātinātāji un vitamīni – vai patiešām strādā?

Kosmētikas industrijā arvien populārāka kļūst tā dēvētā nutrikosmētika – uztura bagātinātāji, kas jau satur kolagēnu un citas vielas, kuras iedarbojas uz ādas stāvokli no iekšpuses. Pati esmu tos izmēģinājusi, un galvenās pārmaiņas, ko esmu pamanījusi, – ādas mitruma līmeņa paaugstināšanās. Šajos līdzekļos pareizās proporcijās sabalansēti jau pieminētie saistaudu būvelementi, tāpēc to efektivitāti var novērtēt arī vizuāli. Gan uztura bagātinātājus, gan dažādus vitamīnus speciālisti iesaka dzert kursa veidā. Protams, ideāli būtu noskaidrot, tieši kādi vitamīni tavā organismā trūkst, un tos tad arī lietot. Diemžēl attiecīgas analīzes iespējams veikt tikai atsevišķiem vitamīniem, nereti tās ir dārgas un var neatainot reālo situāciju. Tāpēc, ja jūties nogurusi, novēro kādu no rakstā iepriekšminētajiem simptomiem un tevi neapmierina ādas stāvoklis, dodies pie ģimenes ārsta vai dermatologa, kas, ņemot vērā anamnēzi, noteiks problēmas cēloni un ieteiks risinājumu.

03-uzturs

Tā kā vitamīnu uzsūkšanās lielā mērā ir atkarīga no zarnu trakta mikrofloras, pirms kursa uzsākšanas uzturā vairāk lieto šķiedrvielām bagātus augļus, dārzeņus un skābpiena produktus. Protams, sintētiskie vitamīni organismā uzsūksies sliktāk nekā dabiskie, kas iegūti no augu valsts un ir mūsu organismam vieglāk izmantojami. Tāpēc iesaku pievērst uzmanību tā dēvētajiem superfood produktiem, kas plašā klāstā pieejami ekoveikalos. Populārākie no tiem ir godži ogas, čia sēklas, linsēklas, spirulīna, hlorella un citi. Aktuāls ir jautājums – ko un cik daudz ēst? Skaidrs, ka ikvienam vajadzības ir atšķirīgas, taču galvenais – ievērot daudzveidību. Sēklas var pievienot salātiem, izmērcētas godži ogas – muslim, spirulīnu – zaļajam kokteilim. Ir vērts iedziļināties ikdienas ēdienkartes produktu uzturvērtībā un paanalizēt, cik tā ir pilnvērtīga un vai nav nepieciešamas kādas pārmaiņas. Daba mums ir bagātīgi dāvājusi savas veltes, vajag tikai tās prast izmantot. Ieviešot pat nelielas veselīgas korekcijas ikdienas uzturā, rezultātu novērtēt varēsi ļoti ātri – uzlabosies pašsajūta, vairosies enerģija, uzlabosies ādas stāvoklis un tavs iekšējais starojums atspoguļosies jaunavīgākā izskatā.

Produkti, kas visvairāk satur ādai nepieciešamās minerālvielas:

Brazīlijas rieksti, mandeles, sīpoli, ķiploki, artišoks, brūnie rīsi, vīģes, āboli, avokado, dateles, pētersīļi, selerijas, meža sēnes, pupas, jūras zivis, pilngraudu produkti.

Produkti, kas visvairāk satur ādai nepieciešamos vitamīnus:

tomāti, paprika, zemenes, sojas pupiņas, Briseles kāposti, spināti, upenes, dzērvenes, avenes, mellenes, mežrožu augļi, āboli, smiltsērkšķi, olas, burkāni, melone, saldais kartupelis (batāte), nerafinētas augu eļļas, aknas.

Teksts: Una Ulme

Foto: Shutterstock

Publicēts žurnālā IEVA.

No tags 0
7 Responses
  • Liene
    novembris 29, 2016

    Jā, cik daudz patiesībā mēs varam darīt paši, piedomājot pie sava uztura, nevis meklējot kaut kādus brīnumlīdzekļus. Kas reklāmas vārdā solīs zelta kalnus, bet patiesībā, tikai iedzīs tādā kā depresijā, jo tak nepalīdz, nekas nepalīdz. Mīlam un saudzējam sevi! :)

  • Evija
    decembris 1, 2016

    Burvīgi!

  • Linda Belinda
    decembris 14, 2016

    Jauks raksts, tapec Es Ka optimiste, Kas dzivo sava laimes pasaule uzskatu, Ka laimei jastaro Un skaistu am no ieksinas Uz aru Un taja laimes sajuta Ari jadzivo jau mostoties no Rita Un paskatoties Uz sevi spoguli- jastaro Un pēc tan var sakt dienu Ar kafiju Un riekstiem Un dusu Un kremu Uz deguna!!!!!

  • Ieva
    decembris 14, 2016

    Raksts ir brīnišķīgs. Bet velos piebilst, ja cilvēks ir patiesi laimīgs, no viņa staro arī skaistums no iekšienes, jo laimīgi cilvēki staro un iedvesmo citus! :)

  • Baiba
    decembris 15, 2016

    Ideāli! Ļoti patika raksts. Kaut kas tuvs, saprotams, pieņemams un izpildāms.. 😉 Vēl tik dzirkstelīte jāatgūst..

  • Elīna
    decembris 15, 2016

    Neaizmirsīsim par iekšējo skaistumu pārnestā nozīmē :)

  • Sanita
    decembris 15, 2016

    Ļoti labs raksts, to der izlasīt ikvienam :) Viss sākas no mums un mīlestības pret sevi :) <3

Kādas ir tavas domas?

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *